Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.05.2013 12:38 - Капанска носия от село Гецово – Зов за помощ
Автор: zvezdichka Категория: Други   
Прочетен: 35725 Коментари: 16 Гласове:
21


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

"Хубавите неща много често идват неочаквано без  да си ги търсил или очаквал" или срещата ми с капанската носия на централната улица в Русе



 

Денят 15.5.2013г. беше богат на културни събития в Русе. Едно от тях беше изложение-борса на местни и био храни. На връщане от работа минах по търговската улица Александровска и още на 1-вата сергия бях очарована от това, което намерих там. Вкусотийките, които бяха приготвили жените от село Гецово бяха на привършване и аз съвсем забравих да ги щракна, защото очите ми бяха впити в красивите капански носии. Помолих да ги снимам и след това започнах да снимам поотделно всяка една жена.

                

 
image

 

Първо снимах жената, която беше зад тезгяха и продаваше вкусотиите. Тя спомена, че част от жените на са с автентичните си носии,  включително и тя, защото им предстои пътуване в Италия на фолклорен фестивал и са взели по-новите си носии, които са правени на машина.

 

image


image

image

image


image

 

Зад нея жените бяха подредили като изложба-експозиция няколко ризи, кърпи, възглавница и торбичка.

 
image

image

image


image

image

image

image

 

Това е женска риза и тъкана престилка от по ново време от 30-те години.

 

image


image

image

image

image

 

Другата риза ми представиха като мъжка.

 
image

image


image

image

 

Елече

 
image

 

След това снимах автентичните носии, с които бяха облечени жените.

image


image

 

image

 

Характерно за орнаментите на женските капански ризи, избродирани върху ръкавите и в долната част на полата са „дървото на живот”, които се наричат още “бойче” или “бой”.

 
image

image

image


image

image

image

image

image

 

Във фейсбук съм виждала подобни шевици от село Осенец, Дряновец и Паламарца. Но на една жена ризата и дървото на живота беше с птици.

 
image

image

 

За 1-ви път виждах такава. Ето и на ръкава.

 
image

image

 

Между другото искам да споделя, че капанските шевици отдавна са попаднали в полезрението ми и само като видя носията я разпознавам, че е капанска. Та така и с тези жени. Виждайки ги облечени в тези носии разбрах, че са капанци и ги попитах веднага от кое село са. Харесвам капанските носии, но мотивите са тези, които са предизвикали интереса ми и естествено, че всичко е ръчна изработка. Жените споделиха, че тези носии са стари от техните баби и майки на по 100-120 години може би и че едно време са бродирали на газена лампа. Тъканите и престилките са тъкани на стан. На престилките имаше също много интересни мотиви. Ето и част от тях.

 

image


image

image

image

image

 

Има мистика във фигурите, сякаш искат да ни проговорят, а ние сме забравили този език и трудно можем да ги разберем.

 
image

image

 

А едно на ръка, че в забързаното ежедневие надали и ги забелязваме. Аз се забавих доста сред тези мили жени. Може би бях странна за хората наоколо, но аз въобще не ги забелязвах, защото сетивата ми бяха устремени към носиите. Една от тях сподели своята болка с мен. Тя каза следното: „Имаме много хубави уникални носии. Само елате в село Гецово и ще ви ги покажем. Искам да запазя това богатство за поколенията, но нямаме възможност да издадем книга. Това е моя Зов за помощ. Искам да издам шевиците в книга, но няма кой да финансира този проект. За това ни боли... Защото не са вечни и се затриват.” Това бяха думите на жената и затова ги споделям с всички, които четат този постинг и ако има човек, който е докоснат от това богатство и има възможност и желание за добро дело ще се радвам, ако може да помогне на тези жени. А тези носии, които аз съм ви показала е една малка част от тях. Жените бяха от Ансамбъла за автентичен фолклор – Гецово.

 

Тази престилка е машинен бод и жената не искаше да я снимам, но аз все пак я запечатах и нея.

 
image

 

Ето и пещимала (задната част на полата), който беше оформен на малки ситни плисета.

 
image

 

А сега ви представям и деколтетата.

 
image

image

image

image

image

image


image

 

Естествено ги карах да си вдигнат герданите-парички, за да мога да снимам шевиците, но никой не възрази.

 
image

 

Ето и останалите шевици, които не съм показала досега, в които се забелязват стилизирани орнаменти.

 
image

image

image

image

 

За съжаление жените споменаха, че носиите им не са пълни. Нямаше ги кърпите за глави, но предвид, че им предстои пътуване в Италия, бяха ги оставили, да не се цапат. Накрая ми представиха и капанската китка, с която се закичват, която нарекоха „камилчена китка” или „низана китка”.

 
image

image

image

image

 

А в клипа жената обяснява как са ги правили тези китки в близкото минало. Правят ги и дори сега, само, че вече не използват конски косъм за нанизване, а корда.

 

Сред жените имаше и достоен представител на мъжете. Съжалявам, че не ги попитах за имената или по скоро не ги запомних.

 

image


image

 

Заснех подробно и неговата носия, която си личеше, че е много стара и дори износена, но човека сподели, че се грижи за нея, защото е автентична, а и вече няма кой да ги прави тези носии.

 
image

image

image

image

image

 

А ето и медалите от фолклорните събори.

 
image

 

Още като го видях се сетих, че съм го снимала на Копривщица този мъж, но не знаех от къде е.

Та това беше моята първа среща на био базара. Зарадвах се естествено на тази среща с капанци, без дори и да съм я търсила. Просто тя сама ме намери :).

/п.п. Тези снимки със сигурност ще зарадват голяма част от приятелите ми във фейсбук, но реших да пусна постинг, за да стигне до повече хора тази красота, непозната за мнозината навярно./

За хората, които искат да научат повече за облеклото на капанците давам следните линкове:

http://kapansigecovo.alle.bg/%D0%BA%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D1%86%D0%B8/%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%BB%D0%BE/%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B0-%D0%BD%D0%BE%D1%81%D0%B8%D1%8F/

 

http://ninaantonova.blog.bg/regionalni/2006/10/28/kapanskata-shevica.21057




Гласувай:
21



1. kasnaprolet9999 - Много красиви носии, добре че си ...
17.05.2013 14:51
Много красиви носии, добре че си минала от там, за да ги документираш поне ти с този постинг и хубавите снимки на твоето бяло гълъбче. господ е знаел кой да им прати на тези женици, късмет са извадили и те с вас двамата. Поздрави за красивия и полезен постинг.
цитирай
2. syrmaepon - Изключителен материал! Благодаря ...
17.05.2013 14:57
Изключителен материал! Благодаря !
цитирай
3. tota - Това е истинската България!
17.05.2013 19:00
Благодаря, мила Цанка!
цитирай
4. zvezdichka - Здравей Невенче!
18.05.2013 09:23
kasnaprolet9999 написа:
Много красиви носии, добре че си минала от там, за да ги документираш поне ти с този постинг и хубавите снимки на твоето бяло гълъбче. господ е знаел кой да им прати на тези женици, късмет са извадили и те с вас двамата. Поздрави за красивия и полезен постинг.


Носиите са попаднали в полезрението ми и интереса към тях напоследък се е задълбочил. Като ходим по фестивали снимаме, правим и записи на песни, не че имаме време да пускаме всичко, но по малко. А всеки регион носи своята специфика и красота и срещайки хора от различни села се запознавам с носии от различни краища. И ги споделям, особено във фейсбука, където може да се намери много информация и снимки за интересуващите се. Та затова и ги пускам, защото знам, че има и много любители извън граница, които биха се зардавали от сърце и не само те :).
Благодаря ти за коментара!
цитирай
5. zvezdichka - Радвам се, че го оцени Сирма!
18.05.2013 09:28
syrmaepon написа:
Изключителен материал! Благодаря !


Снимаме носии отдавна, но напоследък гледам да хващам и детайлите, защото някои остават неразличими, ако снимката е в общ план. Може би прекалям със снимките, но има хора, които везат и се интересуват именно от детайлите и схемите. За тях са и подробните снимки. Като се разговорих с бабите те споделиха, че носиите им са от техните майки и баби и че в момента не се изработват такива. Малко са автрентичните носии, които се правят в днешно време, но винаги се радвам, когато се срещна с радетели, които се захващат с трудната работа да възстановяват модели от близкото бъдеще, някои изчезнали безвъзвратно от пределите на България и човек може да ги открие само в чуждите музеи...
Благодаря ти за коментара!
цитирай
6. zvezdichka - Да Ати, съгласявам се напълно с теб!
18.05.2013 09:32
tota написа:
Това е истинската България!
Благодаря, мила Цанка!


И човек може постоянно да я преоткрива в толкова много неща. Необходимо е само да отвори сетивата си и да приема, но първо трябва да потърси естествено. И тогава нещата се получават.
Благодаря ти за коментара!
цитирай
7. bven - Заинтригува ме с този материал, Звездичке!
18.05.2013 20:35
Беше ми приятно да гледам снимките и твоите обяснения - нищо не знаех за капанците и носиите им. Освен това съм сигурна, че почти във всяка къща има поне едно кътче със стари ръчно тъкани и извезани носии (или каквото е останало ) - за спомен от бабите ни. Може би трябва да ги извадим на светло и да покажем истинската ни история , такава, съхранена в домовете ни?!?
цитирай
8. makont - Звездичке, ти си цяла етнографска енциклопедия.
20.05.2013 15:02
Невероятни са. Наистина за съжаление вече няма кой да прави тези красиви носии, сетивата ни са притъпени. Нагледах се и очите ми се насладиха. Благодаря за хубавия постинг.
цитирай
9. zvezdichka - Здравей bven!
21.05.2013 13:43
написа:
Беше ми приятно да гледам снимките и твоите обяснения - нищо не знаех за капанците и носиите им. Освен това съм сигурна, че почти във всяка къща има поне едно кътче със стари ръчно тъкани и извезани носии (или каквото е останало ) - за спомен от бабите ни. Може би трябва да ги извадим на светло и да покажем истинската ни история , такава, съхранена в домовете ни?!?


Капанците живеят в региона на Разград. Носиите им са интересни и характерно за тях е, че присъства символа "дърво на живот" или т.нар. "бойче". 2009г. когато се подготвяхме за сватбата ни търсих информация и символно представяне на дървото на живота, тъй като исках да го избродирам върху кърпата си, но тогава почти нищо не се срещаше в нета, за разлика от сега. Особено във фейсбук сега човек може да намери много снимки и подробна информация за носиите от различните региони.
Хубаво е, когато човек пази спомен от бабите си чрез тъканите и носиите, но в нашето семейство за съжаление нямаше. А хубав повод човек да извади носията от скрина и да я покаже на светло е фестивала на носията в Жеравна. Ние вече 3-та година ходим и сме фенове :).
Благодаря ти за коментара!
цитирай
10. zvezdichka - :)
21.05.2013 13:53
makont написа:
Невероятни са. Наистина за съжаление вече няма кой да прави тези красиви носии, сетивата ни са притъпени. Нагледах се и очите ми се насладиха. Благодаря за хубавия постинг.


Далеч съм от енциклопедията Майче, но е факт, че все повече ми се разширява кръгозора в областта. Ходейки от време на време на някой фолклорен фестивал се срещам очи в очи с автентичното, опознавам го и го обиквам и ми става близко. Много е приятно и общуването с тези баби, които пазят носиите си в скриновете и ги обличат често, за да представят своето село или своята страна чрез фолклорното ни богатство.
А аз специално съм срещала хора, които и днес възстановяват я шевове и шевици, я цели носии, но са единици. Аз също се нагърбих с подобна задача, но времето нещо не достига за везане, с толкова много неща е свързана една домакиня...
Благодаря ти за коментара!
цитирай
11. ckarlet - Не бях се заглеждала в капанските ...
25.05.2013 19:23
Не бях се заглеждала в капанските шевици, Звездичка! Много са красиви! Сега с интерес прочетох и разгледах хубавите снимки! Много, много българско и родно! Браво!
цитирай
12. zvezdichka - Благодаря за коментара Скарлет!
28.05.2013 13:56
ckarlet написа:
Не бях се заглеждала в капанските шевици, Звездичка! Много са красиви! Сега с интерес прочетох и разгледах хубавите снимки! Много, много българско и родно! Браво!


Човек няма как да види нещо, ако то не е попаднало в полезрението му и не е предизвикало интереса му. А при мен интереса към носиите от различните региони се е задълбочил. Видяла съм капански носии от село Паламарца и от други селца в нета и по телевизията и по принцип ги различвам, но именно детайлите са ми интересни, защото, когато човек наблюдава примерно снимка или някоя носия от разстояние не успява да види малките неща. А в тях има толкова много символика.
цитирай
13. demograph - Браво звездичке сестричке
09.07.2013 22:19
Отдавна не съм поглеждал при теб. Извини ме. Политиката, политиката..Капанците....красота и древност. Благодаря.
цитирай
14. zvezdichka - :)
11.07.2013 00:40
demograph написа:
Отдавна не съм поглеждал при теб. Извини ме. Политиката, политиката..Капанците....красота и древност. Благодаря.


То и аз не съм влизала много отдавна в блога ти... Но капанските носии ме плениха именно с своята символика и бих казала на 1-во място дървото на живота! Жалкото е, че вече ги няма онези стари майсторки на тези красиви ризи, престилки и кърлянки и да се чуди човек как са изработени част от детайлите. Ние сме народ, който не цени, това, което му е останало в наследство от неговите деди. Днес бяхме в Бъзън, Русенско село. Докато съпруга ми работеше на един обект, аз се заприказвах с жената и я попитах за носии. Тя ми показа, това, което беше съхранила, но трагичното в нейния разказ е, че 2 от ризите и кърлянките са били на една баба. Но нейната снаха взела, че ги изхвърлила на боклука, а бабата я заболяло, вземала ги е обратно и ги е дала на тази жена, защото била сигурна, че тя ще съумее да ги запази. Много хора са като шамандури и са заменили ценното с имитация и после се чудят защо животът им е празен и скучен. Просто споделих.
Благодаря за коментара!
цитирай
15. lyuliak - хубаво, хубаво, хубаво....
07.12.2013 21:26
В такива моменти ми се иска да се бях родила и живяла в Онова време.. макар че в последните столетия е имало и тегло за което покрай пъстрите носии не се сещаме.. Но някога в тракийско време, България е била доста близо до "думите" и силата в тия шевици - може би тогава ми се иска да бях живяла...
цитирай
16. atil - Случайно попаднах на този пост тук. ...
25.05.2014 10:46
Случайно попаднах на този пост тук...Изключителни снимки и запечатана памет!!
Не разбрах за зова за помощ, но в последните деситилетия българската култура като цяло е в упадък...
Камилчената китка са казва - Тълтърчена. Кимилчена е дополнително име, защото преди са я правили от камилска вълна.
"Дървото на живота" или бойче е от Боян-Баян - духовен символ от предхристиянски времена. Символизира шаманския или боянския космос. Трите свята.
Капанците са потомци на правителственото - капаганската, капканското население, близки до владетелския род. Служили са н аправителствата, оглавявано по правило от брата на владетеля - капагана, капкана.
Има сведетелсва от посланика ни във Волжка България Арслан Тертер, че дори по време на Второто българско царство, са изпълнявали стари тенгриански обряди.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zvezdichka
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5817079
Постинги: 496
Коментари: 6837
Гласове: 21680
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031